Forårets arrangementer 2024

Onsdag d. 15. maj

Udflugten til Odsherred. Pris 480,- kr pr person, se programmet nedenfor.

Afgang fra p-pladsen ved Lejre Museum kl. 8.00, hjemkomst ca. kl. 18.00

Invitation til en tur til Odsherred med Lejre Historiske Forening

Hvornår

Onsdag d. 15. maj. kl. 8.00 – ca. 18

Hvorfra

NB ! P-pladsen ved Lejre Museum, Hestebjerggård, i Gl. Lejre

Hvorhen

Fra Lejre kører vi over Munkholmbroen til Audebo dæmningen og pumpestation, hvor vi får formiddagskaffe med en croissant. Derefter fortsætter vi til første besøgsmål: ruinen af Næsholm borgen, der ligger smukt i den genskabte Nygård Sø.

Fra Næsholm tager vi så til Anneberg, hvor vi spiser frokost på terrassen med udsigt over fjorden. Her ligger også Odsherreds Museum, som vi besøger for at se dens udstilling om Solvognen fra Trundholm Mose og museets udstilling om søslaget ved Sjællands Odde i 1808.  Fra Anneberg går turen til fundstedet for Solvognen, Trundholm Mose, hvor vi vil få fortalt om Solvognen og dens rolle i Bronzealderens religion, og vil besøge selve fundstedet og monumentet for Solvognen, som blev indviet af Dronning Margrethe i 2020.

Derefter kører vi over Høve til Fårevejle Stationsby og besøger Adelers Huse fra 1931. Bygget som friboliger i 1931 for aldersrentenydere fra Lammefjorden, nu restaureret og det ene tvillinghus er blevet til forsamlingshus for byen, det andet tvillinghus rummer en autentisk bolig fra 1931. Her vil en guide fra Lammefjordens Historiske Forening fortælle om afvandingen af Lammefjorden og der vil være kaffe og kage. Efter besøget i Fårevejle St kører vi tilbage til Lejre og vil være tilbage ca. kl. 18.

Senest 10. maj til Karl Frandsen: karlfrandsen23@gmail.com

Pris

480,- kr pr. person indbetales på:   mobile pay: 627527 eller bankkonto: 9570 13095035, mærket med deltagerens efternavn og Odsherred”, så kassereren er klar over, hvad indbetalingen vedrører og hvem indbetalingen er fra.

Beløbet dækker  bustur, entreer, rundvisninger, frokost (inkl. drikkevarer) og kaffe.